Minggu, 08 Agustus 2010

Bangun Pagi Ramadhan Dalam Keadaan Berjunub

عَنْ عَائِشَةَ وَأُمِّ سَلَمَةَ رضي الله عنهما : (( أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ يُدْرِكُهُ الْفَجْرُ وَهُوَ جُنُبٌ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ وَيَصُومُ ))
Daripada Aisyah dan Ummu Salamah Radiallahu ‘anhuma bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam pernah masuk ke dalam waktu fajar dalam keadaan beliau berjunub kerana bersetubuh dengan isterinya. Kemudian baginda sallallahu ‘alaihi wassalam terus mandi dan berpuasa.
Sahih Al-Bukhari: 1925, Sahih Muslim: 1109, dan Sunan at-Tirmizi: 779
Faedah hadis:

a) Seandainya kita masuk ke dalam fajar dalam keadaan junub, belum mandi wajib. Puasa kita tetap sah.
b) Dibolehkan untuk melewatkan mandi wajib asalkan ia tidak menyebabkan kita meninggalkan solat.
c) Seandainya bertembung sahur dan mandi wajib [contohnya masa tinggal 10 minit sahaja sebelum masuk waktu Subuh], maka diutamakan bersahur. Mandi wajib boleh dilakukan selepas sahur walau sudah masuk waktu Subuh.
d) Oleh kerana hadis di atas berkaitan dengan orang yang junub kerana bersetubuh, maka, mereka yang bangun pagi dalam keadaan junub kerana mimpi basah, lebih awla untuk menerima kemudahan di atas. Jadi jika kita bangun pagi dalam keadaan junub kerana mimpi, dan telah masuk waktu Subuh, atau tinggal sedikit sahaja masa yang cukup untuk sahur, maka boleh mandi selepas masuk Subuh dan puasa sah.
e) Hadis di atas berlaku ke atas semua jenis puasa, tidak kira ia puasa Ramadhan, Nazar, sunat dan lain-lain.
f) Bolehnya melakukan hubungan seksual pada malam Ramadhan. Yang terlarang hanyalah pada siang Ramadhan.
g) Keutamaan dan kebaikan isteri-isteri Nabi Sallallahu ‘alaihi wassalam kerana menceritakan kisah di atas sehingga ia menghilangkan kekeliruan dan memudahkan urusan umat Islam.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ قَالَ : (( مَنْ نَسِيَ وَهُوَ صَائِمٌ . فَأَكَلَ أَوْ شَرِبَ , فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ . فَإِنَّمَا أَطْعَمَهُ اللَّهُ وَسَقَاهُ ))
Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu bahawa Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda: Sesiapa yang terlupa sedangkan ketika itu dia sedang berpuasa, lalu dia makan atau minum. Maka sempurnakanlah puasanya. Sesungguhnya Allahlah yang memberi dia makan dan minum.

Sahih al-Bukhari: 6669, Sahih Muslim: 1155, Sunan Ibn Majah: 1366
Faedah hadis:
a) Kemudahan yang Allah berikan untuk umat Islam yang melakukan sesuatu dalam keadaan lupa.
b) Majoriti ulama’ menyatakan jika melakukan hal yang membatalkan puasa kerana lupa, maka dia hendaklah meneruskan puasanya, dan puasanya sah.
c) Bagaimana pula jika seseorang bersetubuh pada siang Ramadhan kerana terlupa dia sedang berpuasa? Ulama’ khilaf di dalam isu ini.

Imam Ahmad: Puasa tetap batal walaupun hubungan seks dilakukan dalam keadaan lupa. Hujahnya kerana hadis di atas hanya menyebutkan makan dan minum sahaja, dan tidak menyebutkan bersetubuh. Walaupun demikian, Imam Ahmad menyatakan hanya puasanya sahaja batal, pelakunya tidak berdosa kerana dia lupa.

Manakala jumhur seperti Imam Abu Hanifah, Imam asy-Syafie, Daud az-Zahiri dan Ibn Taimiyyah berpegang bersetubuh kerana lupa di siang Ramadhan tidak membatalkan puasa. Pendapat jumhur diperkuat dengan sebuah riwayat daripada Abu Hurairah radiallahu anhu:

من أفطر في رمضان ناسيا ، فلا قضاء عليه و لا كفارة

Barangsiapa yang berbuka (melakukan hal yang membatalkan puasa kerana lupa), maka tiada qadha dan kafarah ke atasnya (puasanya sah) [Al-Baihaqi di dalam as-Sunan al-Kubra. Beliau berkata: تفرد به محمد بن عبد الله الأنصاري عن محمد بن عمرو، وكلهم ثقات
Muhammad Bin Abdullah al-Ansori bersendirian meriwayatkan daripada Muhammad Bin ‘Amr. Dan kesemua perawinya thiqah. Shaikh al-Albani menyatakan hadis ini hasan di dalam Sahih al-Jami’: 6070]
Riwayat di atas menyebutkan secara umum sesiapa yang melakukan perkara membatalkan puasa kerana lupa tanpa dispesifikkan makan dan minum sahaja.

d) Hal ini juga terpakai untuk mereka yang tersilap waktu berbuka, boleh jadi terawal kerana menyangka sudah masuk waktu Maghrib, puasanya tetap sah.

e) Ia juga terpakai untuk kes mereka yang masih makan kerana menyangka belum masuk waktu Subuh sebagaimana kes Adi Bin Hatim radiallahu anhu.


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : (( بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ النَّبِيِّ إذْ جَاءَهُ رَجُلٌ . فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ , هَلَكْتُ . قَالَ : مَا أَهْلَكَكَ ؟ قَالَ : وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِي , وَأَنَا صَائِمٌ – وَفِي رِوَايَةٍ : أَصَبْتُ أَهْلِي فِي رَمَضَانَ – فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ : هَلْ تَجِدُ رَقَبَةً تُعْتِقُهَا ؟ قَالَ : لا . قَالَ : فَهَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَصُومَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ ؟ قَالَ : لا . قَالَ : فَهَلْ تَجِدُ إطْعَامَ سِتِّينَ مِسْكِيناً ؟ قَالَ : لا

Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, beliau menceritakan: Ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam lalu datang seorang lelaki kepada Baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam. Kemudian, lelaki itu terus berkata: Ya Rasulullah, celakalah aku. Maka Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bertanya: Apa yang terjadi kepada kamu? Lelaki itu menjawab: Aku telah menyetubuhi isteri aku sedangkan aku dalam keadaan berpuasa- di dalam riwayat lain- aku telah menyetubuhi isteriku di bulan Ramadhan. Maka Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam berkata: Apakah engkau boleh mendapatkan seorang hamba perempuan untuk engkau bebaskan? Jawab lelaki tersebut: Tidak. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bertanya lagi: Apakah engkau mampu untuk berpuasa selama dua bulan berturut-turut? Jawab lelaki itu: Tidak. Tanya baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam lagi: Apakah engkau boleh mendapatkan makanan untuk enam puluh orang miskin. Jawab lelaki itu: Tidak.

. قَالَ : فَمَكَثَ النَّبِيُّ فَبَيْنَا نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ أُتِيَ النَّبِيُّ بِعَرَقٍ فِيهِ تَمْرٌ – وَالْعَرَقُ : الْمِكْتَلُ – قَالَ : أَيْنَ السَّائِلُ ؟ قَالَ : أَنَا . قَالَ : خُذْ هَذَا , فَتَصَدَّقَ بِهِ . فَقَالَ الرَّجُلُ : عَلَى أَفْقَرَ مِنِّي : يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ فَوَاَللَّهِ مَا بَيْنَ لابَتَيْهَا - يُرِيدُ الْحَرَّتَيْنِ - أَهْلُ بَيْتٍ أَفْقَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي . فَضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ حَتَّى بَدَتْ أَنْيَابُهُ . ثُمَّ قَالَ : أَطْعِمْهُ أَهْلَكَ )) .

Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam terus terdiam. Ketika kami di dalam keadaan tersebut, datang seorang lelaki dengan sekerangkang kurma. Lalu kata Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam: Di mana lelaki yang bertanya tadi? Jawab lelaki tersebut: Saya. Lalu Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda: Ambillah ini (kurma tersebut), dan engkau bersedekahlah dengannya. Lalu jawab lelaki tersebut” Apakah ada manusia yang lebih miskin daripada aku wahai Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam? Demi Allah, tidak wujud di antara kedua batuan hitam ini keluarga yang lebih miskin daripada keluargaku. Lalu Baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam tertawa sehingga kelihatan gigi taringnya. Kemudian baginda Sallallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda: Berilah kurma ini sebagai makanan untuk ahli keluarga kamu.
Sahih al-Bukhari: 6709, 6711, 1936, Sahih Muslim: 1111, Sunan Abu Daud: 2390, Sunan at-Tirmizi: 724, Sunan Ibn Majah: 1364

Faedah hadis:
a) Hikmah Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wassalam yang jelas kerana tidak memarahi orang yang telah mengaku melakukan kesilapan dengan bersetubuh di siang Ramadhan.
b) 1 kerangkang: 15 sa’
1 sa’: 2.042 kg.
15 sa’: lebih 30 kg.
Lelaki tersebut mendapat lebih daripada 30 kilogram kurma.

c) Ulama’ bersepakat wajibnya kafarah bagi mereka yang bersetubuh di siang Ramadhan dengan sengaja. Mereka berbeza pendapat bagi kes orang yang bersetubuh kerana lupa sedang berpuasa. Yang benar di sisi al-Fadhil Ustaz Subhan, ialah tidak perlu kafarah jika bersetubuh kerana lupa sebagaimana telah disebutkan sebelum ini.

d) Khilaf jua apakah bentuk hukuman adalah pilihan, atau perlu mengikut tertib sebagaimana hadis di atas. Jumhur seperti Imam ast-Syafie dan Abu Hanifah berpandangan perlu mengikut tertib.

e) Hadis ini menunjukkan bersetubuh di siang Ramadhan merupakan perbuatan yang keji.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar